+ الرد على الموضوع
عرض النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: حمام استرالى

افتراضي رد : حمام استرالى

السلام عليكم اخوك محمد أذى من مصر (حلوان)

الأسترالى جميل لو انت ليسه مبتدىء هات زوجين من الأسترالى الأزرق يكونو زغليل وربيهم عندك بعد ميكبرو ويكونو بيطيرو عندك وسبتهم فى المكان هات عليهم جوزين ابيض او برقبه تلتين او قطع وسيبهم مع الجوزين القدام وبعد كده زغليلهم حتطلع شوف طبعا الدكر والنتايه وكده وجمعهم ولو ذكرين هات نتيتين ولو نتيتين نفس النظام بردو وبعد كده تخش فى اى حاجه عايز تربيها اى نوع تانى يعنى وخلى بالك من اكل الحمام متئكلهوش كتير ولا قليل اوى خليه متوسط علشان الأكل هوا الى بيظيط الحمام فى تيرانو وخلى بالك لما تيجى تطيرو متكونش مئكلو اى حاجه خليه دجعان وهوا طاير وبعدين لما ينزل اكلو وكل حاجه

ممكن اشوف صور الحمام الاسترالي وشكرا

سلام عليكم جميعا انا جديد في تربية الحمام وعندي مجموعة فحاب اعرف تفاصيل اكثر عن الحمام مشكورين

السلام عليكم
    اخي اعتقد انك من مصر
    الحمام الاسترالي له الوان وانواع كثيرة تكاد تكون كلمه عامه وكأنك تقول مثلا انا عايز اكل خضار ولكن اي نوع ؟ فهي تكاد تكون كلمه عامه
    وعموما فالاسترالي كلما كان طوله كبير كلما زادت قيمته وكلما قل عظمه اي منقاره كان افضل
    والمشهور في مصر بزكائه وتحمله الطيران هو الاسترالي برقبه سواء كانت صفراء او خضراء ويكون باقي جسمه ابيض .
    ويوجد نوع يسمي استرالي تلت اي ان عضمه اي منقاره اطول قليلا وايضا تلتين وهو اطول من تلت ومن الاطع والاطع يكاد لا تري له منقار
    ويوجد استراليات صيني ودباني

اخوك خالد من مصر - القاهره - حلوان

مشكور جدا ياخى خالد على هذه المعلومات القيمه.
    لكن عندى سوال اخر انا عايز ابتدى بتربيته بس خايف اطيره يرجع لصاحبه تفتكر احسن طريقه لتعويده على المكان عندى ايه.
    مع جزيل الشكر والعرفان.

السلام عليكم
    افضل شيء هو البدء بحمام صغير السن ( زغاليل) ويجب ان تتاكد انها تستطيع الاكل بمفردها واحزر ان تشتري حمام كبير مهما كان السب او اشتريه بس ما تطيره حتي ولو انت متاكد انه اول مره يشوف السماء عندك لانه سوف ينطلق في السماء دون التفكير في العوده الا لما يجوع والله اعلم هيكون اصبح فين في زلك الوقت.
    لزلك يجب ان تشتري علي الاقل جوزين استرالي او زاجل ولو كنت من مصر بيسموه ازازي او مفصص وممكن تشتري جوز استرالي وجوز مفصص يعني مش شرط يبأ جوزين من نفس النوع .
    خد بالك عند الشراء انك ممكن تحس انه زغلول صغير بس هوه يكون كبير شويه فيه 3 طرق تعرف بيهم
    1- تمسك جناح الفرد وتفرده لو لقيت الريشه الاخيره من بره اللي بيسموها السلاح اقصر من اللي قبلها تقريبا ثلاثه ارباع طولها يبأ ده مناسب وكل ما كانت قريبه من طول اللي قبلها يبأ ده اكبر في السن شويه
    2- تمسك الفرد من وسطه بحيث يستطيع الرفرفه بجناحيه فلو رفرف بجناحيه اكثر من ثلاث عدات يبأ ده كبير ولو اقل يبأ مناسب
    3-لو ان صاحبه اكد لك انه لا يستطيع الطيران لانه صغير فعلا فاطلب منه ان يتركه علي الارض ثم خوفه بقدمك فلو لم يستطع الطيران فهزا خير دليل.
    ازهب به الي البيت وفي اليوم التالي صباحا قدم له الطعام ويستحب انه يكون عندك حمام اكبر سنا منه لكي يراه وهو يأكل ثم يقلده
    بعد الاكل من الممكن ان تفتح له ليستكشف المكان ولكن يفضل هزه الخطوه بعد مرور يومين عليه في العشه.
    وهكزا يوم بعد يوم ولا يجب ان تتركه وتزهب الي اي مكان لانه من الممكن ان يسقط في الشارع وتأكله القطط او ياخزه شخص او يمشي بعيدا سيرا علي قدميه.
    نصيحه لا تستعجل الفرد ان يطير ولا تخوفه ابدا لكي يطير ولكن اتركه يعتمد علي نفسه لانه لن يحاول الطيران الا ازا تأكد انه تعرف علي المكان جيدا وانه يستطيع الطيران
    والان هزه اول مره يفكر في الطيران وليكن طار الي السطح او وقف علي مكان قريب يفضل ان يكون لديك حمام كبير مقصوص مثلاو الحمام الصغير يعرفه ويأكل معه لان الزغلول عند اول مره يطير لا يعرف شكل البلكونه من بعيد لانه اول مره يراها من بعيد لزلك يجب ان يكون هناك شيا يدله علي مكان البلكونه وهزا الشيء هو الحمام المقصوص الزي يعرفه ويأكل معه.

يمكن تربيه الحمام في البلكونه ولكن بشروط
    1- ان تكون مرتفعه مثلا ان تكون علي الاقل في الدور الثالث
    2-وان لم تكن مرتفع فيجب ان تكون امامك مساحه واسعه لكي يستطيع الفرد الهبوط الي البلكونه مثل المطار والطائره

هل انت من مصر

انا مجدى اسبكتر وانا عندى حمام كتير
    امبلى

magdy_spoktr@yahoo.com

افتراضي رد :حمام استرالى

السلام عليكمم

انا مش هطول عليكم

العضو الي من حلوان بجد كلامة كويس

بس بجد انا قبل كده كونت مربي إسترالي

الأسترالي من الحمام الأهبل :lol:

علشان هوه اصلا من حمام الزينة واى حمام أهبل زي الاسترالي والشوامر والأسكندروف ...الخ

لازم يكون في كمية متوافرة علشان الحمام يسبت الأول عندك وكمان بالذات الأسترالي والكشكوة بيطيروا لمسافات بعيدة وبنقول في مصر بيسروخوا الحمام :lol:

أخوك رامي المصري من مصر زيك المنوفيه بلد الريس :#

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسترالى
    مشكور جدا ياخى خالد على هذه المعلومات القيمه.
    لكن عندى سوال اخر انا عايز ابتدى بتربيته بس خايف اطيره يرجع لصاحبه تفتكر احسن طريقه لتعويده على المكان عندى ايه.
    مع جزيل الشكر والعرفان.
    تحياتي

+ الرد على الموضوع